Aktuality‎ > ‎

Se sedmáky o Habsburcích

přidáno: 24. 5. 2016 6:58, autor: Základní škola Planá nad Lužnicí, okres Tábor   [ aktualizováno 24. 5. 2016 7:46 ]
    „Tak jak to bylo v tom roce 1526? Pamatujete si ještě něco? Ten rok tu už padl!“ Nějaké návrhy se objevily, ale smrt Ludvíka Jagella mezi nimi tedy rozhodně nebyla. „Uvolněný český trůn a koho na něj posadíme? Máme nějaké možnosti? Podíváme se na to.“ 
    Nakonec to v roce 1526 vyhráli Habsburkové. „Tak si zkusíme zjistit podrobnosti. Potřebujeme najít dvě dvojice bratrů. Karla a Ferdinanda, Rudolfa a Matyáše. Máme je i na portrétech. K tomu si přidáme ještě malíře Arcimbolda.“
    V obou sedmých třídách už vytváříme skupiny a rozdělujeme role. Všechno nám nejde tak, jak bychom si přáli, ale s větší časovou rezervou to vždycky splníme. „Ve skupinách budeme potřebovat tužku pravítko - trochu delší, nůžky a lepidlo,“ neslo se o přestávce chodbou. Prý to dáme. „No to, co nedáte, přinesu do hodiny.“ Všichni neměli, takže učitelské zásoby se hodily.
    Potřebujeme vytvořit  ve skupině dva výstupy - informace o osobnostech a dvojpotrét na jednom obrazu. Pro informace si můžete vybrat způsob práce - ruční myšlenkovou mapu, myšlenkovou mapu v nějaké aplikaci, T graf… Na dvojportrét budeme potřebovat zručnost a přesnost. Obě práci si pak v týmu vyměníme, dvojportéty s optickým klamem vystavíme na chodbě a rozšíříme naši galerii předků. Myšlenková mapa se už tvoří, čekají ti, kteří vyrábí dvojportét. 
    Vše bude ve znamení tří - rozměřte si portréty ze zadní strany na proužky o třech centimetrech, rozstříhejte je - dobrá rada - označte si je, proužků bude ve finále 14, z každého obrazu tedy 7. Velký A3 papír si rozměřte na šířku po třech centimetrech a naskládejte co nejpřesněji harmoniku. Do harmoniky budete na přeskáčku vlepovat obrazové proužky. 
    Musím se přiznat, že nápad není můj, ale od nějakého rudolfinského malíře. Viděl jsem podobný obraz na výstavě o Rudolfovi II. na konci 90. let v Obrazárně Pražského hradu. A přišlo mi vhodné trochu schopnost přesné práce mezi sedmáky.
    Nakonec se nám se povedlo, stihli jsem zařadit naše bratry do rodokmenu, podělit se i o zajímavé věci z našeho průzkumu. Výsledkem jsou tedy i myšlenkové mapy a zápis z hodiny v ActivStudiu. Jen ta sebekázeň žáků by mohla být lepší, ale to je takové klasické učitelské povzdechnutí. Pro tvorbu myšlenkových map jsme v iPadu používali Popplet.

sedmáci a Bohuslav Hora - učitel dějepisu
Comments